fredag 12 februari 2010








































Hei!


Jeg har besökt en utstilling av Mark Klett på


http://www.ethertongallery.com/html/exhibit/hajicek_panarosmith.htm







Her ser dere et fint bokportett, revenge of the muslims tror jeg den het...
å ta bilder av en bok er ikke en så nöytral forteelse som man skulle tro når man leser de bökene som er utlagte på google´s bokside.
Har du aldri gjort det, sier du? Det er faktisk ganske spennende, saerlig mandre eldre böker ligger der. Blant annet " the expression of the emotions in man and animals" hvilken jeg kommer til å forholde meg til i min oppgave.



















Apropos Etherton så virker det vaere et spennende galleri, og Mark Klett er en veldig interessant kunstner. han var en av deltagerene i höstens fotografihistoriske seminarier arrangerte av göteborgs universitet og Hasselbladsstiftelsen,og han var en veldig trivelig personlighet. Tror ikke han tar ille opp at jeg sprer noen av bildene hans, tvert om.
















Forsök å titte litt naermere på disse bildene, eller gå inn på lenken, alt. sök på Mark Klett og se hva du finner selv.

Det er vel ganske selvklart at fotografi forholder seg til tid, men iblandt glemmer man å tenke på det.

Det kan vaere psykologisk, eksistensielt (som Roland Barthes sier det, i et hvert bilde finnes tyngden av "det som engang var" og på så vis også löftet om at vi selv uopphörlig blir fortid, at alt naervaer baerer döden i seg som en innsikt.)





Alle bildene i denne utstillingen handler om tid og tiden som den passerer i hverdagslivet og i en "evig" natur (som jeg tolker det)
Det finnes også en sinnlighet og stofflighet som vel overlever transformasjonen fra et analogt til et digitalt medie.

Om noen er interesserte av å gå tilbake til mine kaktusbilder etter å ha studert Mark Kletts bilder fra Mojave ökenen (tror jeg det er?) ser man at det er veldig ulike bilder. I begge tilfeller er det et slags arbeide med å vise noe antropomorfiserende ved vekstene. I Kletts tilfelle bygget på den tradisjonelle mytologien med kaktusene som gestalter av de dödes sjeler
(indiansk forfedredyrking), hos meg er de arrangerte i vitenskapelige "korrekte"grupper, men har fortsatt et visst stikkende motstand mot å opphöre å vaer naturmystiske.

Jaja, det var dagens tankestrek
Send gjerne lenker om internetprojekt eller kunst som referer til sanser og taktilitet, har tenkt å lete etter sånne og å legge inn lenker på denne bloggen

Hei så lenge!

















































1 kommentar:

  1. http://www.ethertongallery.com/html/archive/gallery/ephemeralmoment/index.htm

    her er rett lenke, den forrige var en aktuel utstilling

    SvaraRadera