onsdag 17 mars 2010

Dagens huvudsak 2


Ja, sånn er det når man ikke får flere bilder til å sameksistere pent og fredelig på samme innlegg..... Er dette bildet av samme person som det forrige? Det ser også ut som en scene fra en film, men jeg tror ikke det er fra samme film som det förste bildet. Uansett liker jeg begge disse bildene av litt samme grunn. Det finnes en historie i dem, men det er ikke "min" historie. Ingen av bildene ligner heller helt på sånn jeg er vant med å se meg selv, det blir mer en historie omkring noe. Tror det er fordi det jeg aller helst ville fotografere var ulike former for lys som jeg kjente mye for. Det er kanskje derfor det blir "filmisk", at det er en spesiel stemning som man forsöker å beskrive ved hjelp av lysets kvalitet og temperatur? Kanskje har dette igjen noe å si for hvilken fölelse betrakteren får av "virkelighet" eller "naervaer"?

Jeg har tatt flere bilder under litt ulike lysforhold i dette rommet. Det er et stort vindu bakom og veggene i rommet er hvite, så det blir ofte et spesielt lys (rommet er i fotohögskolan, og jeg tar ofte et bilde eller to om jeg tilfeldigvis ser at det er den typen lys som jeg liker og jeg har kameraet med meg.) For meg spiller det ingen rolle om det er mitt eget hode/ansikt eller ikke. Dette er mere en praktisk sak, meg selv har jeg jo alltid med. På dette settet blir jeg en målestokk, både subjektet og den som får stå modell for eller baere opp den stemningen som jeg syntes meg oppfange.

Ja, det var dagens strötanker fra meg !

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. tänker att det är som i vetenskapen, vad väljer vi att se, vem väljer vad som ska undersökas

    blev väldigt inspirerad av vad du sa på senaste seminariet om .. aura.. kaledioskop .. politik ..

    SvaraRadera