fredag 26 mars 2010

verdens lys

Ojda, det var jo veldig til kontrast på dette bildet. Er egentlig en ganske poetisk sak på rundt 60 X 100 cm. Bildet heter "Verdens lys" og handler om svensk export eller, var det svensk smak? Kan det ha handlet om skinnhellighet og frelseranda? Inspirasjonen kommer iallefall fra visse lett erotiserte madonnaer fra middelalderen som jeg på turistvandringer i dunkle katedraler har hatt vanskelig for å holde fingrene fra. Visse som skal vaere ekstra magiske har blitt helt blankslitte på visse områder (som föttene, brystene eller leppene). Denne tro og hengivenhet innfor et stykke sten, tre eller alabast synes meg gripende. Nei, jeg mener det virkelig. Å tro er en fin ting. Om det derimot endrer noe annet enn den egne sinnesstemningen er ikke opp til meg å raljere om. Det kan vaere et spörsmål om identitet og livsstil, selv om man ikke ser seg selv som religiös. I hvor stor grad behöver vi våre moderne ikoner? (for å opplyse-, jeg er ikke riktig sikker på at de såkalte hjörnestensbedriftene og deres tilveksttro virkelig kan redde oss fra sott pest og plage, på samme vis som at jeg ikke tror det egentlig spiller noen rolle om man berörer en skulpturs symbolske lemmer eller ei. Men om man nå ikke vet hva man skal gjöre så får man vel tro på det som er tilgjengelig, eller hva?)

fredagskveldshilsen fra Fröydi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar