lördag 20 mars 2010

Hei !

Hvem ligner dagens portrett mest på, gubben i askkoppen eller meg selv? Er det i det hele tatt sikkert om det er en mann eller kvinne? Bildet er to år gammelt, del av en serie hoder på papir som jeg malte under stor fundering på hva jeg holdt på med. De er relativt store, ca 60 cm höye.

Husker at jeg så noen av de bildene som Marlene Dumas viste på documenta i 1998(var det ikke da?) og syntes at det var så bra, alt det med at de var så forenklede, litt trashige, men med veldig mange ulike uttrykk i alle fall. Midt i mellom grafisk, litt flatt uttrykk og mye form...Har aldri fått like mye ut av noe annet hun har gjort. På åttitallet var jeg fortjust i tegningene og fargene til Mimmi Paladino. Kan ikke si at dette blå portrettet eller de andre bildene i serien er representative for min "stil" som kunstner, kanskje derfor jefg kjente meg så usikker på hva jeg holdt på med. Det skulle kunne vaere noen helt andre enn meg som har gjort dem. Er ikke engang sikker på om jeg liker bildene eller ikke. Jo, forresten, den her har fine farger.

Tror det jeg begynte på er en sorts arkeologisk prosess, hvor mine forbilder eller inspirasjonskilder kommer ut i et mer collageaktig uttrykk, mindre fordöyd en i den delen av mine aktiviteter som jeg viser opp som "min kunst". Kanskje det er så, samtidig skulle man kanskje kunne integrere slike prosesser også i noen sorts kunstprojekt? Det kan j jo vaere en tilgang å slippe produksjonspresset og bare nyfikent undersöke se hvaslags bilder man har "hopet på seg" inne i inspirasjonsbanken.
Vårkram til alle



Hei igjen bloggvenner!




1 kommentar:

  1. Vacker bild. Den påminner mig start om något eller någon men jag kan inte minnas vad. De arkeologiska minnen talar om är spännande. När jag ser din målning är det som vinden i öknen som blåser bort sand och blottlägger en slät yta, en yta som rörts av en mänsklig hand, men vad är denna lilla bit en del av? det vet jag inte utan jag får gå ner på knä och börja borsta bort mer sand i ett försök att blottlägga mitt fynd, mitt minne.

    SvaraRadera